Thursday, August 14, 2014

Pengalaman Bersalin ( Part 3 )

Assalammualaikum..w.b.t..

Nyambung entry lepas...

Seperti yg dijanjikan kol 4 ptg doktor tokha dtg..Bukan stakat cek jalan je..dipecahkan skali air ketuban upenye. Naseb xsaket..Aku trgat makcik aku ckp sakit gler kalo ketuban dipecahkan..maybe sbb prvate ngn govemnt. alah phmjela mksd akukan. Tapi ak terpikir gak..bknnye bby dlm perot bgntung dgn air ketuban ? kalo da pecahkan xlemas ke ? Bukanke kalo dah pecah ketuban secara normal tu mksdnye da nak bersalin ? bby da nak kuar ? ni mslahnye jalan pon bru bukak 2 cm dr tdi. Bila aku kol mak aku, besela org tua kan..aku plak yg kne mara. hehe. yela bg dorang pkiran mcm yg aku pkir tulakan..mnelataw doktor pnye kje..layanjelaa...

Asben aku dr tdi setia kat sisi aku. kdg2 je dye kuar jap pegi settlekn hal2 yg ptot disettlekn. dlm petang mcmtu dye kuar nk pgi beli mknan berbuka. xslap aku dlm kol 6 mcmtu da start trsa skit perot..tp xkuat..manja2 je..mcm sket prot nk berak je..walhal induce da msok kol 12 ney..ble mcmni aku slalula follow up ngn mak aku.hihi. aku tnyela mcmne skit cntrction tu..mcmne nak tau ble da kuat..mcmane nak tau ble part kne mnum air slusuh. risaula kan maklumla frst time.....ble mak ak bg jwpan pon still ak xdpt bygkan jgk..jawabnye melangokk la aku tgu rasa sndri...satuje yg boring kat labour room ni. Channel tb singapore je bole x? xbest lgsng...taula owner hsptal sngapore

Lepas magrib start kol 8 aku dah terasa cntraction yg lbh sakit tp xbpe nk kerap. tp skit bole handle lagi..xdela rase nak menjerit satu spital, nak gegar katil, nak tarik rambut. aku masih waras lagi..byg doktor ak da xnmpak dr tdi. yg uruskn sume sister..yg berumur cket kat ctu pnggil mak. so rasa mmg sgt comfortable. mcm2 mak2 sndri. sister ade cek bukaan dlm kol 9. masetu katenye dah 4 cm. lame jgk dr tghri progress just 4cm je. aku da cuak da..cammonla bby..aku target ptg nk beranak. suko ekau yoo. tapi ak xnkla kalo bole beranak pepagi buta....lpas cek bukaan sister ade tnye nk amek epidural x? kalo nak amek skrng..lpas ni da xbole da..aku pikir ( aku pikir tu mksudnya aku still under control masih waras ) soo, xyhla amek kot..aku bole brthan lagi..skitnye blom kuat pon lgi..n mmg kalo bole ak nk elakkan epidural..biarla rse skitnye sndri. KATENYE!

Sebelum tu sister ade pesan jgk, kalo xnk amek epidural amek pain killer pon okeyy..apekah? frst time dgr..rasenye slmeni dah kmpol ilmu2 dah dr ibu2 mgndung yg len xdepon depa pnh cte psal pain killer ble nk deliver..Pain killer tu katenye dpt mngurangkan kesakitan cntraction tp still bole rase lagi.. xmcm epidural. mmg trus kebas xrse ape. kelebihan pain killer mmpercepatkan proses bukaan. tp kburukan dye tkot effect kt bby. tp jarang2 la brlaku mcmtu..klo x dorg xsuggestkn ye dak? 

Dalam pkol 9 lbh mcmtu aku da mule rasa cntraction yg kerap selang 5 minit. n kalini trsangatlah skitnye.....tapi bagi akula kan, aku rasa alhamdulillah sakit yg aku kate skit ni xsme ngn org len yg sblomni dok cte skitnye xterkata. smpai ade yg mnjerit2, smpai ade yg mtk operate. tapi ak xterasa sumetu. dan aku bole brthan scara snyap..tp tetap sakit hokeyyyy. agaknye kalo aku kne yg mcm ibu2 mngndung len kne tu ak xtawla..Tapi aku tetap rasa ni sume berkat aku byk amalkn surah maryam. n ayat nabi yunus yg dia bace mase dlm perot ikan paus tu mmg xptus2 la dr mulut aku. Ya Allah, syukur Allah perkenankan..sbbtu dlm skit2, doa ttp xbenti..Sume demi anak aku ;)

Then, bile da xthn sgt aku ckp kat asben nk mtk pain killer, da xthn skit..asben pon kelam kabutla bgtaw sister. cuak dye tgk keadaan aku.. sister kt regency ney mmg terbaek. aku btul2 rasa selesa sgt2. Bile dpt tau aku xthn skit, sister tu cpt2 msok blik n cabut ubat induce..katenye kesian aku, cbut ubat tu utk kurgkan skit smntara tgu proceed suntikan pain killer. kne injet kat punggung. sempat jgkla aku rse sram ble nk diinject hehe..dasar btul.tapi xrse apeponnn lolll. Bbrpa saat je lpas diinject trus aku rasa dunia berputar, pening tu x, tp lalok..syes xpnh alami keadaan lalok. begini rupenyee.. ( agaknye mcmnila org yg kuat mnum todi tukan ) sakit da rse kurg, tp ttp ade..cume lbh kpd melayan lalok. ngam2 je ak tgh lalok tu, mak ayh aku smpi..siyes ak mmg xdpt catch up suasana wktutu tp ak sdr mak ayh ak dtg. n aku sedar mak aku ckp masenila nk minum air selusuh. yes, air selusuh. klo mak aku xdtg agknye xmnum2 ak air tu..almaklumlah asben lebeh gelabah dr aku..

Mak bg mnum dua2 air. air selusuh asben buat ngn mak buat. xlme pastu fmly mertua plak smpi ngn adk bradik dye. suasana dlm blik rmai sgt. FYI, labour room mne ley org len msok KECUALI husband. tp nmpk x special aku? haha. itupon sbb asben aku keje kat sni, knal sister2 tu yg bole hangkut satu fmly msok kalo bole satu kmpung tgk ak beranak. msetu MIL aku usap2 kpala aku sume ak da cannot go da..perasan tp tahlaaaaa. korang pgila amek pain killer pastu bru feel baca entry aku.

Dorg dtg dlm kol 10, 10.15 mcmtu dktr Tokha dtg..semua kne kuarla sbb dktor nak cek bukaan. again. sakit tuuu men jolok2. tp sbbkan aku dah kne inject maka tidakla rasa lgsng n aku xpsan pon sbnanya dktr dtg haha. tp aku trdengar sayup2 kate da bkk 8cm. nmpak x kuasa Allah kat ctu ? jam 9 ak msih 4 cm. ttbe lpas satu fmly dtg mndoakn ak, mak ak plak bg mnum air slusuh trus bukak 8 cm. ak ingt ak kne tgu lgi bpe jam memandngkn progress bukaan mse siang sgtlaa selowwww. Tetibe ak rse cam nk ter ber....owhh begini rsenyeee. bkn nk buang ikot blkng tp ikot tuttt. ak ckp kt asben. dye pgil sister. sister kate teranje...msetula aku dipasangkan besi apetu nme yg utk skong proses meneran tu..tp ble dipsangkan aku trasa mcm boleke ni..boleke...aku dh lemah sgt sbb than skit n lalok at the same time. so, berupayakah aku??


to be continue..... ( agk2 ade x yg mnyirap bace pglman akuni. asyk cntinue ble nk abes daaaa )




1 comment:

  1. walaupun asyik continue...tetap akan tgu next entry,... :)

    ReplyDelete

welcome ;)